Afvallen door wandelen, kan dat?

afvallen door wandelen

Afvallen is altijd een hot topic, en aan het begin van een nieuw jaar al helemaal. Inmiddels weten we allemaal dat het 80% voeding en 20% beweging is. Wanneer je aan beweging denkt denk je misschien al snel aan heftige workouts in de sportschool. De laatste jaren is het echter duidelijk geworden dat ook wandelen kan helpen bij afvallen.

Elke dag 10 km wandelen

Begin januari zijn we vaak ontzettend gemotiveerd en nemen we ons voor dat we elke dag 10 km gaan wandelen. We kunnen je direct uit deze droom helpen, dit is te ambitieus. Zet niet te hoge doelen, een nieuwe gewoonte aanleren doe je stap voor stap. Als je in een stap van A naar Z wilt dan is de kans ontzettend groot dat je het een week volhoudt en het dan opgeeft. Terwijl het juist belangrijk is dat je het blijft doen, alleen dan lukt afvallen door wandelen.

Hoeveel km lopen om 1 kg af te vallen?

We krijgen regelmatig vragen van lezers hoeveel calorieën je verbrandt met wandelen of hoeveel km je moet lopen om 1 kg af te vallen. Nu willen wij ook – net als veel van jullie – graag een paar kilo kwijt, maar ook willen we benadrukken dat ieder lichaam mooi is op haar eigen manier. Ook willen we benadrukken dat afvallen slechts een van de beweegredenen zou moeten zijn om te gaan wandelen of bewegen. Onderschat niet hoe belangrijk het is om gezond te zijn en blijven. Ook hier draagt het regelmatig maken van een wandeling aan bij.

Afvallen door wandelen app

Tegenwoordig meten we alles met apps, zo ook wandelen, in de vorm van het aantal stappen dat we zetten. Er wordt aangeraden om minimaal 10.000 stappen per dag te zetten. 10.000 stappen komt neer op zo’n 7 à 8 kilometer. Een gemiddeld mens loopt 5 km per uur, dat betekent dat je zo’n 1,5 uur moet wandelen om 10.000 stappen te zetten. Dit klinkt ontzettend veel, maar de meeste van ons zetten al flink wat stappen gedurende de dag. Tijdens een bezoekje aan de supermarkt, het meerdere keren halen van een kop koffie of thee en tijdens de lunchwandeling. Nog een kleine avondwandeling en je bent al aan je 10.000 stappen.

Wandelen voor ontbijt afvallen

Diverse onderzoeken wijzen uit dat het meer zin heeft om te wandelen voor het ontbijt dan na het ontbijt. Tenminste, als je doel is om af te vallen. Wanneer je slaapt gebruikt je lichaam energie, tegen de tijd dat je wakker wordt is je energievoorraad enigszins leeg. Op het moment dat je niet direct gaat ontbijten maar eerst gaat bewegen moet je lichaam aanspraak maken op andere brandstof dan voeding: je vetreserve. Klinkt best logisch toch?