Magnesium bijwerkingen: waarvoor moet je uitkijken?

Magnesium nog vrij onbekend: de meeste mensen zijn meer bezig met vitaminen dan mineralen, maar de gezondheidsvoordelen van magnesiummineralen erg belangrijk voor je.

magnesium bijwerkingen
collageen en hyaluronzuur

Magnesium bijwerkingen

Magnesium bijwerkingen komen net als collageen bijwerkingen gelukkig weinig voor. Eventuele bijwerkingen kunnen toch een zeer vervelende ervaring zijn als deze voorkomen. In deze blog bespreken we wanneer er wordt gesproken van een overschot, wat magnesium bijwerkingen precies zijn en de gezondheidsvoordelen van magnesium.

Wanneer teveel magnesium?

Bijwerkingen komen alleen voor wanneer iemand teveel van het magnesium mineraal neemt. Er wordt van een magnesium overschot gesproken wanneer er een toevoeging groter dan 250 mg magnesium boven op de normale dagelijkse voeding ingenomen wordt. Kies hierom voor een supplement welke een verantwoorde dosering magnesium heeft. Op deze manier kunnen de negatieve bijwerkingen voorkomen worden.

Bijwerkingen komen alleen voor wanneer iemand teveel van het magnesium mineraal neemt.

Welke bijwerkingen van magnesium?

Magnesium overschot wordt ook wel hyper magnesiëmie genoemd en komt voor bij een inname van boven de 250 mg per dag naast de normale voeding. Daarbij kun je last krijgen van mogelijk verschillende bijwerkingen. Wanneer het magnesiumgehalte in het bloed te hoog wordt, kan dit bijvoorbeeld tot de volgende klachten leiden;

  • Misselijk gevoel en braken
  • Diarree klachten
  • Buikkrampen
  • Maagklachten
  • Aanhoudende dorst
  • Lage bloeddruk

Bovengenoemde bijwerkingen doen zich gelukkig zelden voor. Een overschot aan magnesium wordt vanzelf door het lichaam uitgescheiden mocht het toch voorkomen. Het lichaam scheidt het overtollige magnesium uit door urine, ontlasting of transpiratie. Het lichaam reguleert dit proces zelf waardoor dergelijke symptomen alleen voor kunnen komen bij een langdurig aanhoudend overschot aan magnesium in het lichaam.

Om deze reden wordt altijd sterk aangeraden om alleen door het EFSA goedgekeurde supplementen te gebruiken. Dit toont aan dat de hoeveelheid van de stof magnesium in het betreffende supplement de gezondheidsnorm niet overschrijdt.

Magnesium belangrijk supplement voor de gezondheid

Bijwerkingen van magnesium komen dus amper voor, toch is magnesium een belangrijk supplement voor de gezondheid. Het lichaam kan dit mineraal namelijk niet zelf aanmaken. Dit mineraal aanvullen door een supplement ondersteund de volgende zaken in het lichaam;

  • Vermoeidheid
  • Zenuwstelsel
  • Spieren
  • Cognitieve functies
  • Sterkere tanden
  • Elektrolyten balans
  • Lichaamseiwitten
  • Sterkere botten
  • Celdelings-proces